הודעה שלך

על ידי לחיצה על כפתור "שלח", אני מסכים לעיבוד הנתונים שלי
לשלוח
תודה, נחזור אליך בהקדם
Meni Rubinov

זוגיות, כלכלת המשפחה ומה שביניהם

כיום המשכורת הנדרשת לזוג ממוצע עם שני ילדים היא 16,200 ₪, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כך שאין פלא שכ-38% מהמשפחות דיווחו שאינן מצליחות כלל לסגור את החודש.

זוגיות, כלכלת המשפחה ומה שביניהם

הנתונים אינם מעודדים, אבל אני יודע לומר שעם ההכוונה הנכונה אין זוג שלא יכול לנהל את כלכלתו המשפחתית בצורה נכונה, ולהבטיח לעצמו עתיד קל ונוח יותר.

הסוד הראשון והמכריע ביותר לניהול חיים כלכליים נכון הוא להתחיל ברגל ימין, כלומר ללמוד איך לעשות את זה נכון עוד הרבה לפני שמתחתנים, זהו המפתח להצלחה הכלכלית בחיים. לצערי, רבים מן הזוגות מתקשים בניהול כלכלת הבית, ובעקבות כך נוצרים ביניהם קונפליקטים לא פשוטים, הרבה מעבר לעניין הכלכלי. להלן דוגמא של זוג חביב העונה לשם – דני ורות, שהגיע אליי לייעוץ, ושיתף אותי בקושי שלו לנהל את כלכלת המשפחה באופן תקין: 

"אני ובעלי עובדים שעות רבות כל יום לפרנסתנו, מבחינת שכר אנחנו נמצאים במצב ממוצע למשק, ובכל זאת חיים ממינוס למינוס רוב הזמן. אני זאת שמנהלת את ההוצאות וההכנסות של הבית, כי אני יודעת שאני יותר מחושבת מבעלי, הוא יותר פזרן ופחות מחושב. אבל עדיין אנחנו לא מצליחים לסגור את החודש. זה הגיע למצב שלאחרונה נאלצנו למכור את הרכב. הסברתי לו שאני מגרדת את ההלוואות כדי לא לעבור את מסגרת האשראי וביקשתי מימנו לצמצמם את ההוצאות, אבל הוא בשלו, לא קולט כלום – אטום לעניין! רק לאחר שהבנק הודיע לנו שהוא לא מכבד את השיקים שלנו יותר, הוא השתכנע והבין שאנחנו צריכים למכור את הרכב. הוא כמובן לא מרגיש את החיסרון ברכב, אני זו שתופסת כל בוקר שני אוטובוסים כדי להגיע לעבודה."

עצרתי את רות ושאלתי אותה כמה כסף סך הכול הם מרוויחים כזוג כל חודש, התשובה שלה הייתה 15 אלף ₪. עשינו חישוב כללי של הוצאותיהם והגענו למסקנה שהם מבזבזים 23 אלף ₪ כל חודש! הרבה מעבר למה שהם מרוויחים. כאן אני רוצה לעצור, ולהדגיש נקודה חשובה – כולנו יודעים חשבון פשוט 8=23-15. כלומר כל חודש רות ובעלה מבזבזים 8 אלף ₪ שבכלל אין להם. על הזוגות לזכור כלל פשוט – גובה ההכנסות קובע את גובה ההוצאות, זה לא נכון כלכלית לחיות ממה שאין לך.

נחזור לרותי ודני: "הוא חושב שהוא המבין היחיד בעולם! כשהוא עושה טעויות כלכליות הוא תמיד מאשים אותי ואומר לי שאני לא יודעת לחשב, וחבל שהוא לא פתח חשבון בנפרד ועוד שלל גרסאות. הכי גרוע שיש פעמים שהוא כועס ומתנקם, ומגיע להשתלטות פיזית - מחטט לי בתיקים, לוקח לי את כרטיס האשראי בטענה שכך נבזבז כמה שפחות."

דני, מבחינתו טוען – "היא כל הזמן מנהלת את הבית כמו שהיא רוצה מבלי לשאול את דעתי. היא צריכה להחליט או שהיא מנהלת את הכול או שהיא נותנת לי לקחת את המושכות ולהוביל את הבית למציאות אחרת." רות מוסיפה "כל המצב הזה ממש פוגע בזוגיות שלנו, ואני הגעתי למצב נפשי קשה מאוד."

רות חשה שהיא במצב נפשי קשה מאוד, ובצדק. כל הלחצים הכלכליים שהם נקלעו אליהם משפיעים באופן שלילי ביותר על הזוגיות שלהם. הרשו לי לחזור לנושא הכלכלי. הסברתי לדני ולרות שהניהול הכלכלי של הבית צריך להתבצע באופן משותף על ידי שניהם, וכמו שההכנסה היא משותפת, על ההוצאה להיות משותפת גם כן. כל אחד מבני הזוג חייב להיות שותף ולהבין במה מושקע הכסף של הבית. אם כלכלת הבית "נופלת" רק על אחד מבני הזוג, לא פלא שנוצרים בעיות בחשבון המשותף. כך שהרצון של רות לשלוט או של דני לקחת את המושכות הוא שגוי, ועתידו ליצור מריבות נוספות. בכדי למנוע מצב בו אחד מבני הזוג מנותק מניהול החשבון, אני ממליץ לקבוע פעם בחודש לפחות פגישת "זמן איכות כלכלית", שבמהלכה תתקיים תקשורת פתוחה בין בני הזוג בכל הנוגע להתנהלות הכלכלית של הבית.

דני המשיך – "היא לא מקבלת את רצונותיי, וחושבת שכל דבר שאני צריך לקנות הוא הוצאה מיותרת, בזמן שהיא מבזבזת בלי סוף על דברים שאנחנו כלל לא צריכים לבית. המצב הזה פוגע מאוד בזוגיות שלנו."

דני עלה פה על עיקרון חשוב – עיקרון שאני אוהב לכנות "רוצה או חייב". דני רוצה לקנות, וגם רות רוצה לקנות, השאלה היא "האם הם חייבים לקנות?" לפני כל קנייה מומלץ לעצור ולחשוב, האם אני רק רוצה את הדבר הזה? או שמא אין לי ברירה ואני חייב לרכוש אותו. לרוב נגלה שאנחנו רוצים ולא באמת חייבים. זו נקודה חשובה בדרך לשליטה על ההוצאות, ולשמירה על מאזן הכנסה-הוצאה נכון. מנגד, הפריע לי מאוד שרות ודני לא מכבדים את הצורך אחד של השני. הסברתי להם שיש לאישה צרכים חשובים שהגבר לעולם לא יבין, ולהיפך. אך על בני הזוג תמיד להתחשב בצרכים האחד של השני. זהו כלל חשוב , בכדי שגם הגבר וגם האישה ירגישו שהם מקבלים את הצרכים הבסיסיים שאותם הם חייבים, ומשם יוכלו להתקדם ולשפר את הניהול הכלכלי שלהם.

רות שיתפה בחשש נוסף שקיים אצלה – "אני אומרת לו שצריך לחשוב גם על המחר, והוא טוען שצריך לחיות את היום. מבחינתו לא ניתן לדעת מה יהיה מחר, וצריך לחיות את ההווה. אבל אני חוששת, בעיקר לגבי עתיד הילדים."

החשש של רות מוצדק. ילדים גדלים מהר, וככל שהם גדלים יותר רצונותיהם גדלים איתם. כהורים, אנו מחויבים לחשוב על עתיד ילדינו, מהרגע שהם נולדים ועד לרגע שהם יוצאים לעצמאות כלכלית. מחובתנו לחשוב תמיד על העתיד, כיוון שאנו לא רוצים להגיע למצב שילדינו צריכים דבר מה, ופשוט אין לנו כדי לספק להם. לחיות את היום ולא לחשוב על המחר זה דבר מסוכן. עלינו תמיד לתכנן את כספינו לפי ההוצאות העתידיות, מה גם שעלינו לחסוך לטובת עתיד ילדינו, בכדי שביום שהם יצאו לעצמאות כלכלית תהיה להם התחלה טובה, ובסיס לצמיחה והתפתחות.

לסיכום, כלכלת המשפחה היא כלי מרכזי לשמירה על זוגיות תקינה. היא קובעת לנו הרבה, משפיעה על הזוגיות שלנו, על עתיד משפחתנו וילדינו, אל לנו לזלזל בה!   

אשמח להנחות אתכם, וללכת יחד אתכם כל הדרך עד שתלמדו את סודות הכלכלה הביתית וניהולה..!
 

צור קשר
כתובת המשרד
ניסינבאום 35 בניין Uptoun בת ים איך להגיע
marker
facebook instagram youtube
לקביעת פגישת הכרות
שלח
תודה, נחזור אליך בהקדם